Wat te doen bij ongewenst gedrag op de werkvloer?

ongewenst gedrag werkvloer

Waar mensen samenwerken krijgen zij te maken met verschillende normen en waarden, levensstandaarden en overtuigingen. Al deze verschillen kunnen ervoor zorgen dat mensen niet op elkaar aansluiten. Misschien begrijpen zij elkaar niet, of houden er verschillende opvattingen op na. Hierdoor kunnen problemen ontstaan, zoals miscommunicatie, meningsverschillen en irritatie. Wat doe je wanneer er ongewenst gedrag ontstaat op de werkvloer?

Soorten ongewenst gedrag
Volgens de Arbowet zijn er vier soorten ongewenst gedrag:

  1. Pesten
  2. Agressie en geweld
  3. Discriminatie
  4. (Seksuele) intimidatie

Dit gedrag kan zowel binnen een organisatie ontstaan tussen collega’s, als buiten een organisatie tussen werknemers en externe betrokkenen (denk aan klanten, bezoekers, leveranciers etc.). Het lastige aan ongewenst gedrag is dat dit alleen vanuit de waarneming van het slachtoffer wordt ervaren. Het hoeft dus niet bewust te zijn plaatsgevonden, maar kan ook onbedoeld zo overkomen. Bij ongewenst gedrag staat de ervaring van het slachtoffer centraal.

Wat voor de één een onschuldige grap is, kan voor de ander als vervelend, vernederend of vijandig worden ervaren.

In gesprek gaan
Wanneer een medewerker te maken krijgt met ongewenst gedrag, kan hij of zij (pogen) het gesprek aan te gaan met de lastveroorzaker of naar de leidinggevende stappen. Dit is echter niet altijd zo vanzelfsprekend. Misschien ervaart de medewerker een drempel om zich openlijk te uiten tegenover de leidinggevende, of heeft de leidinggevende een rol in het ongewenste gedrag. Het is dan fijn als er een plek is waar medewerkers in een vertrouwelijke setting hun hart kunnen luchten; bij een vertrouwenspersoon. Een gesprek kan anoniem plaatsvinden en gaat buiten werkgever of leidinggevende om. Hierdoor is de stap naar een vertrouwenspersoon een stuk lager. De melder wordt door de vertrouwenspersoon opgevangen en begeleid. Hierbij wordt, in samenspraak, onderzocht welke stappen tot een eventuele oplossing kunnen leiden.

Een melding doen
Als de organisatie beschikt over een klachtenregeling en klachtencommissie kan de melder besluiten daar een formele klacht in te dienen. De klachtencommissie onderzoekt of de klacht gegrond of ongegrond is, stelt een verslag op en geeft advies.

Onderzoek
De organisatie kan bij vermoedens van grensoverschrijdend gedrag, signalen of klachten een onderzoek instellen. Onderzoekers voeren diepte-interviews met de betrokkenen en komen met een rapport, conclusies en aanbevelingen.

Vragen of meer informatie over bovenstaande? Neem contact met ons op.